Meer dan 1 000 000 klanten
Meer dan 600 merken op voorraad

"Het is niet de beste die wint"

Daniel Mühlbach begon zes jaar geleden aan het Footway avontuur. Nu is Europa aan de beurt en ik ontmoet een CEO met visioenen van eenvoud, onorthodoxe ideeën en een ongeëvenaarde koppigheid. Lees mee met ons gesprek tussen de schoenendozen.
 
We gaan zitten in een van de kamers van Footway. Hij zit in een fauteuil en ik op een bank. Voor ons staat er een TV en verschillende Dvd's. Een van de drie kernwaarden, "leuk" schiet in mijn hoofd. Een andere kernwaarde, "klant", komt al gauw in beeld. Ik ben dan ook verbaasd wanneer Daniel verteld over zijn angst voor de consument. 

Eenvoud is de kracht

- Ik ben gefascineerd door klanten. Met bang bedoel ik dat ik altijd wil dat alles zo goed mogelijk is. En in de e-commerce liggen daarvoor de mogelijkheden! Met een paar eenvoudige stappen kun je het voor velen veel beter maken.


Het komt meerdere keren terug in ons gesprek. Eenvoud. Bij het noemen van eenvoud, glinsteren zijn ogen en leunt hij ijverig naar voren.

- Ik heb eenvoud nodig. Ik heb dyslexie en niet zo'n goed geheugen, waardoor ik altijd eenvoud om mij heen nodig had - en dat is een kracht geworden; om dingen zo eenvoudig mogelijk te maken. Verschillende mensen die wel een goed geheugen hebben, vinden het vanzelfsprekend dat ze alles onthouden, maar iedereen is anders.

Alles eenvoudig maken klinkt zo vanzelfsprekend. Doet niet iedereen dat?

- Het is erg eenvoudig om het moeilijk te maken. Het komt erop neer dat je goed werk moet leveren en je beste beentje voor wilt zetten voor de klant. En je moet consequent zijn om iets te bereiken - niet de hele tijd van strategie wisselen. Als het mislukt, komt vaak doordat er niet genoeg gestreefd wordt.

Inspireer elkaar

Eenvoud is een van de uitdagingen van de eerste vijf jaar geweest. Is Footway vandaag de dag wat je vijf jaar geleden dacht dat het nu zou zijn?

- Ja, dat zou je kunnen zeggen. We zijn wat groter dan ik had gedacht. Het belangrijke vanaf het begin is, om zich door verschillende fasen te slaan: eerst een paar schoenen verkopen, dan winstgevend worden en vervolgens vermijden om opgekocht te worden.

En wat is het doel nu?

- De visie is dat Footway de beste plek voor schoenen zal zijn. Niet alleen om schoenen te kopen, maar ook om over schoenen te praten, elkaar te inspireren.

Dit is een goede tijd. Er gebeurt veel in de e-commerce en Daniel is ervan overtuigd dat de invloed van klanten op de markt steeds groter wordt.

- De macht ligt bij de consument. Wat een consument zegt tegen een andere consument wordt het meest gewaardeerd en het systeem heeft op een nieuwe manier communicatie tussen consumenten mogelijk gemaakt.

Nooit opgeven

Ik word nieuwsgierig. Over doelen op langere termijn praten is eenvoudig voor iemand die al vele jaren ervaring heeft. Ik vraag hem of hij hetzelfde dacht toen hij jonger was.

- Het is moeilijk om dat perspectief dan al te hebben. Horizonnen zien er verschillend uit, al denk ik dat vijf jaar wat kort is. Ik probeer om iedereen erin mee te krijgen. Velen mislukken als gevolg van weinig perspectief. In mijn vrije tijd ben ik gymnastiek coach en leg ik de focus op zelfvertrouwen en continuïteit - om met tegenslagen te dealen zonder op te geven. Het is niet de beste die wint, maar diegene die nooit opgeeft.

Om opnieuw vanaf het begin te beginnen met Footway, na het succes van Lensway, getuigt van een onovertroffen koppigheid.

- Ik denk nooit "dat gaat niet lukken". Het zal alleen een andere vorm aannemen. Ik vind het fijn om een erg groot doel te hebben, maar de weg er naartoe hoeft niet uitgestippeld te zijn. Je moet de hele tijd navigeren.

Hij leunt achterover in de grote fauteuil en legt een been over het andere.

- Je moet reflecteren over wat je meemaakt. Natuurlijk zijn niet alle dagen op het werk even leuk, maar in ons geval is dit slechts de start van een flinke reis. Ik hoor vaak "oh wat gaaf, Footway" - en ik heb wel een beetje het gevoel dat het gaaf gaat worden. Nu gaan we van start.


Text:  Alexander Åberg
Foto:  Kristofer Samuelson


Meer dan 1 000 000 klanten

Meer dan 600 merken op voorraad

29647 zoekresultaten
Als je hier surft, ga je akkoord met de cookies.×